תהילה פאר
שותפה בפירמת BDSK, מנהלת סניף רמת גן
הסיבות שמביאות להחלטה על הקמת עסק עצמאי הינן רבות ומגוונות. הן יכולות להיות הרצון להיות אחראית לגורלך, צורך בהגשמה עצמית, דחף להגשים רעיון מהפכני וייחודי, יצר הרפתקנות וכן הלאה. פתיחת עסק משלך עשויה להיות דרך מצוינת להגשים חלומות, וברוב המקרים אף להגדיל הכנסות. עם זאת, המעבר לסטטוס עצמאית טומן בחובו סיכון רב. בכל שנה קמים בישראל למעלה מ- 40,000, ורק 70% מתוכם צפויים לא לשרוד את השנה הראשונה, כאשר 90% מתוכם לא ישרדו את השנה השנייה! על מנת שניתן יהיה להקים עסק מצליח, כזה שיעבור את המשוכות והקשיים של חבלי הלידה, יש להתייחס למספר אלמנטים חשובים בתהליך. בכתבה הזו אסקור את אותם צעדי בסיס חשבונאיים בתהליך פתיחת עסק, וארחיב על כל אחד מהם.
הבסיס של תהליך פתיחת העסק
לאחר ביסוס החזון העסקי, יש לבנות תוכנית עסקית הבודקת את כדאיות העסק והתנהלותו בשלב ההקמה ואחריו, זהו שלב חיוני והכרחי בתהליך פתיחת עסק חדש. אל תוותרי על השלב החשוב הזה. מומלץ להיעזר בייעוץ מקצועי לצורך הדבר. הקהילה מציעה שירותי ייעוץ במחיר מוזל לחברות הקהילה שמקל על תהליך פתיחת העסק. בעזרת התוכנית, ניתן לבחור דרכי פעולה נכונות לפיתוח וניהול העסק, לבדוק חלופות שונות, להעריך ולכמת את הפעילות העסקית ולבדוק תוצאות אפשריות בתרחישים שונים, לקבוע יעדים ומטרות ולהקים מערך פיננסי הולם לעסק שימקסם את השגת היעדים הנ"ל. לאחר שהתקבלה החלטה בשעה טובה על פתיחת עסק כדאי ורווחי, יש לקבוע את המבנה המשפטי של העסק: יחיד/עצמאי, שותפות או חברה.
לפני שנמשיך, כדאי להבין כמה מושגים:
יחידה/עצמאית
מבנה עסק של יחידה הוא צורת הפעילות הפשוטה והבסיסית ביותר. במצב הזה קיימת זהות משפטית בין העסק ובין בעלת העסק לעניין חוקי המס השונים. כלומר, היחידה (את) הינה נישום (חייבת במס) מבחינת מס הכנסה, עוסקת מבחינת מע"מ ומבוטחת מבחינת ביטוח לאומי.
שותפות
מבנה של שותפות הוא בעצם מינימום של שתי יחידות הפועלות יחדיו. הקמת שותפות אינה יוצרת ישות משפטית חדשה. מס הכנסה וביטוח לאומי מתייחסים לכל אחת מהיחידות המרכיבות את השותפות כאל ברות חיוב. מע"מ זהו הגוף היחיד שמתייחס לשותפות כאל גוף נפרד ושונה מהיחידה. מע"מ פותח לשותפות תיק עוסק, ומתייחס לשותפות כאל גוף בר חיוב.
חברה
חברה הינה ישות משפטית נפרדת מבעלותיה. עובדה זו יוצרת מעין מסך (הפרדה) בין בעלות החברה לבין החברה עצמה, ובכך מגנה על רכושן האישי של בעלותיה, דבר שאינו נכון במקרה של יחידה ושל שותפות. בחברה, האחריות של בעלות החברה מוגבלת לגודל ההון (סך כל ההון) של החברה.
שאלת ההתאגדות הינה משמעותית ומהותית ביותר ונובעת משיקולים רבים, ובהם שאלת מס, אחריות, עלויות ותוכניות לעתיד. לפני ביצוע החלטה זו, יש להיוועץ עם רואה חשבון אשר יכולים להכווין ולייעץ בהתאם. משרד BDSK מציע שירות ייעוץ והקמת תיקים, וישמח לעזור לך.
השלב הבא לאחר קביעת הסטטוס המשפטי, הוא פתיחת תיקים ברשויות המס. לפני שאת מתחילה להתבלבל מהמושגים, אל תדאגי. אני לוקחת אותך יד ביד. בואי נבין איזה תיקים יש בכלל, ומה צריך לפתוח
תהליך פתיחת עסק
1. פתיחת תיק במע"מ
קיימים שני סוגי תיקים במע"מ: עוסק מורשה ועוסק פטור. לצורך הנוחות בכתבה, נשתמש בלשון אישה –מורשה ופטורה.
מורשה
עוסקת מורשה מדווחת על עסקאותיה למע"מ מדי חודש או חודשיים (המועד נקבע בהתאם לגובה מחזור העסקאות השנתי). היא רשאית להוציא חשבוניות מס, וכן רשאית לקזז את המע"מ ששילמה לספקים שונים (שנקרא מע"מ תשומות).
פטורה
הינה עוסקת שמחזור הכנסותיה השנתי אינו עולה על סך של 99,983 ₪ (סכום זה מתעדכן מידי תקופה, אז כדאי לעמוד בקשר עם רו"ח שמטפל בך). עוסקת פטורה מנהלת ספרים בצורה הבסיסית ביותר וחייבת בדיווח על עסקאותיה למע"מ אחת לשנה בלבד. עוסקת פטורה אינה גובה מע"מ ולא מקזזת מע"מ, ואסור לה להוציא חשבונית מס אלא רק "חשבון" ורק "קבלה". לא כל עסק יכול לפעול כעוסקת פטורה. ישנה החרגה של רשימת עסקים שאינם יכולים להירשם כעוסק פטור, כגון: שמאית, פסיכולוגית, יועצת לארגון, חוקרת פרטית ועוד. סעיף 13 לתקנות מס ערך מוסף (רישום) מגדיר מי רשאית לעוסקת פטורה. עם זאת, כדי לוודא שאת עומדת בתקנות, חשוב וכדאי להיוועץ עם רו"ח מוסמך.
שימי לב – עוסקת פטורה חייבת במס הכנסה וביטוח לאומי ללא הבדל מעוסקת מורשה! חשוב לזכור שלא ניתן להתחיל להפעיל עסק ולדווח על הכנסות לפני הרישום ופתיחת התיק במע"מ.
עכשיו אפשר לעבור לשלב הבא –
2. פתיחת תיק במס הכנסה
חובה לפתוח תיק במס הכנסה לפני תחילת הפעילות העסקית. אם בכוונתך להעסיק עובדות ו/או קבלניות משנה ו/או לשלם דמי שכירות עליך לפתוח גם תיק ניכויים במס הכנסה (בו תידרשי לדווח מידי חודש על מס הכנסה ניכויים, הנוצר בשל המשכורות המשולמות לעובדות).
לאחר פתיחת התיק, מס הכנסה ישלח אליך פנקס מקדמות, לשם תשלום מקדמות מדי חודש או חודשיים על חשבון סך המס השנתי. המס הסופי שיחול עליך יקבע רק לאחר שתמלאי דוח למס הכנסה בסוף שנת המס, בו תדווחי על הכנסותיך.
שימי לב! אי הגשת דוח תוך הזמן שנקבע, תגרור קנסות כבדים של אלפי שקלים! יש להדגיש כי מההכנסות ניתן לקזז הוצאות שונות שהוצאו במהלך הפעילות העסקית, לצורך ייצור ההכנסה. במקרה וסך חבות המס לתשלום (כלומר, סך כל המס שאת תמצאי חייבת בסוף השנה) גבוהה מהמקדמות ששילמת במהלך השנה (מהפנקס ששלחו אליך), תידרשי לשלם את ההפרש. במקרה שבו סך המקדמות ששילמת במהלך השנה עולה על סך חבות המס השנתית, תקבלי החזר .
את לא חייבת לבחור- אפשר גם וגם!
לפעמים, היציאה לעצמאות נעשית באופן הדרגתי, תוך שילוב עבודה כשכירה. במקרים אחרים ייתכן ותעבדי כשכירה, במקביל לעשייה עצמאית. אני שמחה לספר לך שאת לא חייבת לבחור! ישנה אפשרות לפעול כשכירה וכעצמאית במקביל. איך זה מתנהל מבחינה חשבונאית?
מההכנסה כשכירה המעביד ינכה מס, בהתאם למדרגות המס החלות על הכנסות מיגיעה אישית. בנוסף תשלמי מקדמות על חשבון המס השנתי, מהכנסותיך כעצמאית. ההתחשבנות מול מס הכנסה וקביעת חבות המס הסופית תתבצע לאחר תום שנת המס בהגשת הדו"ח השנתי, במצטבר על כל מקורות ההכנסה.
כמעט סיימנו את תהליך פתיחת התיקים! נשאר לנו לפתוח תיק בביטוח לאומי.
3. פתיחת תיק בביטוח לאומי
כדאי ורצוי לפתוח תיק בביטוח לאומי סמוך מאוד למועד פתיחת העסק. בד"כ תידרשי לדווח על הכנסותיך בשנים שלפני תחילת הפעילות. מעמד כעובדת עצמאית נקבע אם את עונה לאחד מן הקריטריונים הבאים:
- עובדת לפחות 20 שעות בשבוע בממוצע.
- ההכנסה החודשית הממוצעת היא לפחות 50% מהשכר הממוצע במשק.
- עובדת לפחות 12 שעות בשבוע בממוצע וההכנסה החודשית היא לפחות 15% מהשכר הממוצע.
קבלת ייעוץ מקצועי מרואת חשבון מוסמכת יבטיח שאכן את עומדת בדרישות החוק, ובמקביל יוודא שאת מקבלת את מלוא הזכויות/ההטבות המגיעות לך. כמו כן, ליווי מקצועי יסייע לעמוד בכל הדרישות המורכבות הנצרכות לניהולו התקין של העסק, יעזור לראות את העסק שלך מנקודת מבט מקצועית, ייתן לך ראש שקט בכל הקשור לחובות ולזכויות של בעלת העסק, ויאפשר לך להתמקד בקידום העסק עצמו ופחות להתעסק בבירוקרטיה מתישה.
פירמת BDSK מתמחה בשירותי ראיית חשבון והנהלת חשבונות מסורתיים ומתקדמים, לעצמאיות, חברות פרטיות וציבוריות בהתאם לצרכי העסק. לBDSK בעלת מוניטין וניסיון רב בעריכת ביקורות ויצירת דוחות כספיים לעסקים. מחלקת ביקורת ועריכת הדוחות של הפירמה מונה צוות מקצועי ומיומן, המתמחה בענפים השונים במשק. BDSK דואגת לייעול התהליך והפחתת עלויות ומשך הזמן הדרוש לתהליך, מספקת ללקוחותיה ליווי אישי צמוד, מקצועי וזמינות מידית, תוך הבנה כוללת של העסק והענקת סל שירותים מקיף ומותאם.
פירמת BDSK שמחה לשתף פעולה עם קהילת עצמאיות מהבטן, במטרה להנגיש את המידע הפיננסי המורכב לעיתים, לקדם בעלות עסקים ולחזק את הקהילה הנשית. הכל במטרה לסייע לך להגיע לשלב הבא.
במסגרת הסכמות של פירמת BDSK עם "עצמאיות מהבטן", חברות הקהילה הפונות דרך "עצמאיות מהבטן" מקבלות הטבות ומסלולים ייחודיים, כולל פגישת ייעוץ ראשונית בהטבה משמעותית! בין הנושאים עליהם ניתן להתייעץ; פתיחת תיקים ברשויות המס, הגשת דוח שנתי למס הכנסה, שינוי סטטוס משפטי – מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה ומעוסק מורשה לחברה בע"מ, הוראות ניהול ספרים – הפקת חשבוניות מס, קבלות וכו', הצהרות הון, אישור ניכוי מס במקור, העסקת עובדים ועוד. בכל נושא ושאלה – אנו כאן בשבילך.
לייעוץ בנושאים אלו ואחרים ניתן לפנות בהודעת סמס למספר 050-7855436 ולציין שהגעת מהקהילה, או במייל: amith@bdsk.co.il, ונשמח לתת מענה תוך יום עסקים.
אל תשכחי שעסק שלא מתנהל נכון מבחינה חשבונאית, חשוף לתביעות וקנסות.
אי ידיעת החוק אינה פותרת מעונש. ליווי מקצועי ואמין חשוב מאוד, והינו השקעה בביטחון וקיימות העסק שלך.
אהבת את הכתבה? מצאת בה ערך? נשמח שתשתפי אותה הלאה 🙂
מוזמנת להוסיף בתגובות שאלות, ורואות חשבון בכירות מפירמת BDSK ישמחו לענות