
יעל וינר
מדריכת הורים בשיטה דיאלוגית-רפלקטיבית
מיומנה של עצמאית מתחילה
היי! אני יעל, גננת לשעבר ומדריכת הורים בהווה. יש לי תואר ראשון בחינוך יצירתי לגיל הרך, ובימים אלו אני מסיימת תואר שני בייעוץ והדרכה לגיל הרך ויוצאת לעצמאות.
עבדתי במסגרות חינוכיות במשך 11 שנים, במגוון תפקידים. בארבע וחצי השנים האחרונות עבדתי כגננת. לפני כמה חודשים החלטתי לעשות שינוי.
הרגשתי שאני לא מתקדמת, ושאם אשאר בחינוך- אהיה תקועה באותו תפקיד, באותו מעמד, ובאותה תחושה שהעבודה עם הילדותים היא חלקית; שהרי, התיאום בין הגן לבית קריטי להצלחת תהליכים משמעותיים כמו מעברי שינה. ברור שלהיות הורה, ובמיוחד בתקופת הקורונה המאתגרת, זה לא פשוט (בלשון המעטה). אבל בכל זאת, בתור גננת, ראיתי איך חוסר תיאום מביא להתקדמות של שני צעדים ואז צעד אחורה. כאב לי עבור כולם, ההורים והילדותים.
הבנתי שכדי לעשות שינויים משמעותיים, חייב להיות תיאום בין הבית לגן. במיוחד היום, כשהכניסה למרחב הגן מוגבלת, הדבר הזה חסר עוד יותר. הזרות בין הגן והבית גדולה מתמיד, ואין שקיפות בין איך דברים נעשים בגן ובבית. יום יום שוחחתי עם הורים חסרי אונים, מבולבלים ששאלו אותי "איך את עושה את זה?". החלטתי לספר איך.
הבנתי שההשפעה שלי תהיה גדולה יותר אם אעבוד ישירות עם ההורים. לתת מ11 שנות הניסיון שלי בחינוך לגיל הרך כדי לעזור להם באתגרים היום-יומיים וליצור המשכיות של תהליכים מהגן אל הבית.
להמר על עצמי
ההחלטה לעשות שינוי משמעותי שכזה לא הייתה פשוטה. הייתי מלאה בחוסר ודאות, בשאלות ובחרדה: האם זה יצליח? האם אוכל לממן את עצמי בתקופה שהעסק בחיתוליו? האם חוסר הניסיון שלי בהדרכה, יוביל לקשיים במציאת לקוחות? מי בכלל הלקוחות שלי? כיצד אגיע אליהם?
השאלה הכי חשובה שהדהדה בתוכי – "האם אני חזקה מספיק?"
כנראה שאני אמיצה מספיק. אולי זה מה שחשוב באמת?
אני עדיין בשלבים הראשונים של הקמת ודיוק העסק. מגלה מי הלקוחות הנכונים עבורי, ומה אני רוצה להגיד. בעבודה בחינוך (או בכל מקצוע) במשך זמן ממושך, הידע שנצבר לאו דווקא מאורגן בראש בצורה מסודרת. חלק גדול מהעבודה בהתחלה, היה לפרק את הידע הזה לגורמים או "ראשי פרקים". להבין מה הייחוד שלי? מה הבידול? לענות על השאלה המאוד חשובה "מי אני?" וליישם את זה בהחלטות עסקיות. במקביל, אני מנסה למקד את התחום שבו ארצה לעסוק, ומתוך כך להבין, מה סוג הלקוחות שאני רוצה למשוך אליי.

את כל זה אני עושה בליווי מקצועי של אלה, דרך השעות שהיא נותנת לקהילה. אם את מתלבטת על כל דבר, אני ממליצה מאוד. ההתמודדות עם השאלות הללו לא פשוטה, בטח כשאין ניסיון קודם בהקמת עסק. הידיעה שאני לא לבד, שיש מישהי לשאול ולהתייעץ איתה, מרגיעה ומאפשרת לקבל החלטות שקולות. כאלו שמשרתות אותי היום ובעתיד, בהנחת התשתית הנכונה לניהול העסק שנים קדימה. בזכות הליווי המקצועי, אני זוכרת שאני בשלבים הראשונים של בניית קריירה ויציאה לעצמאות. זה עוזר לי למצוא כוח, להתמודד ולהצליח.
מיקוד
החלטתי להתמקד בשינה. עבורי היא הבסיס לתפקוד של כל המשפחה. כאשר מישהו אחד במשפחה לא ישן טוב, כל שאר המשפחה לא ישנה טוב. ההשפעה של זה על כל היום, והלילה שאחרי, מביאה למעגל שקשה לשבור לבד.
בנוסף, אני מתמקדת בשינה, כי הכי אני מתגעגעת לשעה שלפני השינה, בה עזרתי לילדים להירדם ולישון. הבחירה לבדל את עצמי כיועצת שינה הכי טבעית בשבילי, ומתוכה הגדרתי את סוג הלקוחות שלי, והבנתי כיצד נכון לי להגיע אליהם.

הכל עדיין מאוד טרי, ומתפתח כל הזמן. תחילה, התמקדתי בהורים הגרים בשכונה שלי בירושלים, שהיא שכונה מאוד משפחתית. מהר מאוד הבנתי שהקהל הזה מצומצם מדי, ושהאופציות להתקדמות מצומצמות (קצת כמו העבודה בגן). ניסיתי להעביר הרצאה במרכז קהילתי, לשווק את עצמי להורי השכונה, אבל אף אחד לא הגיע. הייתה בי אכזבה גדולה, אך גם הפקתי לקחים חשובים להמשך הדרך. למשל, שבאמצע ינואר ובעיצומו של גל האומיקרון, עדיף לעשות הרצאות בזום. בדקתי גם את ההתנהלות שלי מול המרכז- אילו לקחים אני יכולה לקחת איתי לפעם הבאה?
הרחבתי את יריעת הפרסום שלי, כדי לפנות להורים נוספים. התחלתי לחשוב גדול יותר. בכל יום, אני מחדדת את אוכלוסיית הלקוחות שלי, ומנסה לחשוב על דרכים יצירתיות לפנות אליהם. מבינה איך לפרסם את עצמי בצורה שתתמקד בהם ותביא אותם אליי.
שימוש בחוזקות
עבורי, הכלים הכי משמעותיים שעוזרים בדרך, הם אומץ, כנות, וגמישות מחשבתית.
אומץ כדי לצעוד בדרך חדשה ולא מוכרת.
כנות כדי להישאר אותנטית מול עצמי ומול הלקוחות.
התגמשות במחשבה וחשיבה מחוץ לקופסא חשובות, אבל הכי חשובה אמונה ביכולות, כישורים וידע. אלו שהובילו אותי לבחירה הראשונית לצאת לעצמאות.
הקשבה פנימה לבטן, והחיבור לקבלת החלטות המשלבות את הראש – הן שמאפשרות לי לבחור בעצמאות כל יום מחדש. אותן חוזקות בדיוק, הן גם אלו שיביאו אותי להצלחה בהמשך, ומובילות אותי בכל החלטה שאני מקבלת בעצמאות. אני יודעת שכל עוד אקשיב להן, אהיה בסדר. זה גם מה שהופך אותי לעצמאית מהבטן.
תודה רבה שקראת עד לכאן. מדי פעם אשתף בפינה הזו בדברים שקורים אצלי בעסק, ובתהליך העצמאות שלי. אני מקווה שדרך המילים שלי, אוכל לעזור לאחרות שנמצאות במסלול דומה להקשיב לקול הפנימי. למצוא איך כל אחת יכולה ליהנות מהדרך.
יעל וינר, מדריכת הורים בגישה דיאלוגית-רפקלטיבית. בעלת ניסיון של מעל עשור במסגרות חינוך לגיל הרך, מתוכן 4.5 כגננת. בעלת תואר ראשון בחינוך יצירתי לגיל הרך וסטודנטית שנה ב' לתואר שני בייעוץ והדרכה בגיל הרך. יעל מאמינה ששינה בריאה היא המפתח לתפקוד כל חברי המשפחה. כדי לשמור על קשר עם יעל אתן מוזמנות לעקוב אחריה באינסטגרם ובפייסבוק, שם היא מעלה תכנים על תהליכי שינה מלידה עד גיל שלוש. ניתן גם ליצור קשר בוואטסאפ בקישור הזה.
