עצמאיות מהבטן
7 טיפים לעבודה אפקטיבית מהבית
בשנה האחרונה, עבודה מהבית הפכה לנורמה והביקוש עבור טיפים לעבודה אפקטיבית מהבית עלה. אם בעבר בעיקר העצמאיות עבדו במודל הזה, התפרצות הקורונה הביאה לשינוי גדול והיום זוהי המציאות הרווחת בשטח. לעבודה מהבית יתרונות רבים, החל מחסכון בפקקים, חופש להחליט על הלו"ז של עצמך ושחרור מהנהלה שיושבת על הראש. אף אחת לא צפתה את האתגרים החדשים בעבודה מהבית. פתאום, כולנו מתמודדות עם מציאות חדשה ומאתגרת. העדר שגרה ברורה ונוכחות הילדים בבית כל היום, מביאים לטשטוש ובילבול הגבולות שבין העבודה לבין הבית. בכתבה אספנו טיפים ועצות מאלפי עצמאיות מהבטן™, לעבודה מהבית כדי לשמור על אפקטיביות מקסימלית.
בכתבה ריכזנו שבעה טיפים ליצירת מרחב עבודה אופטימלי ושמירה על תחושת היעילות בעבודה מהסביבה הביתית. הטיפים מבוססים על מחקר בנושא המוטיבציה של אלה שלוי אנטליס, ומשיתוף בנסיון האישי של חברות הקהילה עצמאיות מהבטן™.
טיפ 1: צרי לך פינת עבודה
תגדירי אזור בבית שישמש כ״משרד״ שלך שבו תתיישבי תמיד כשאת מתחילה לעבוד. באידיאל זה יהיה חדר שבו את יכולה לסגור את הדלת, אך במידה ואין לך אפשרות כזו בביתך- גם שולחן עבודה, מרפסת, או אפילו ישיבה עם מגש בעל רגליים על המיטה שלך יכולים לעבוד (לא אופטימלי, אבל אם זה החדר היחיד עם דלת – לכי על זה). כדי לשמור על תיאום ציפיות עם כולם, ודאי שכל בני הבית מבינים שכשאת נמצאת במקום זה – את בעבודה ואסור להפריע לך.
טיפ 2: תתלבשי!
למרות שזה מאוד מפתה להישאר בטרנינג האהוב עלייך כל היום, או להשקיע רק בחולצה (גם ככה זה כל מה שרואים במסך הזום), חשוב להחליף בגדים. כך המוח שלנו מבחין בין זמן בית וזמן עבודה, וההספקים עולים. לא מאמינה? תבדקי בעצמך. באמצעות אפליקצית ניטור הזמן Toggl, בדקי כמה זמן לוקחת לך אותה משימה כשאת "לבושה לעבודה" וכשאת בבגד בית (שם יפה לפיג'מה).
לא לחינם אחד הטיפים הכי פופולריים לעבודה אפקטיבית מהבית, הוא להתארגן לעבודה כאילו את יוצאת למשרד או פגישה. לכן, כשאת קמה בבוקר תתלבשי, תסדרי את השיער, ואולי אפילו תתאפרי ותתבשמי. התארגנות כזו גורמת לך להרגיש אסופה ומאורגנת יותר, וזה משפיע על כל החשיבה והביצועים שלך.
טיפ נוסף לימים שבהם כל בני הבית נשארים איתך לאורך היום, הוא להעביר את ההפרדה הזו גם אליהם. כלומר, לא לוותר ולהחליף בגדים, גם אם נשארים בבית. שגרת הבוקר הזו, ההתארגנות המשותפת, מייצרת מסגרת של התחלה וסוף יום ברורים. המסגרת הזו מורידה את רמות חוסר הודאות ועוזרת בשמירה על השפיות הכוללת והאיזון בחיים.
טיפ 3: חלקי את שעות היום בין העבודה למשימות הבית
מולטיטסקינג זו פיקציה, ואף אחת מאיתנו לא ניחנה בכוחות על. אפשר לעבור בין משימות במהירות ובאפקטיביות, או לבצע משימה אוטומטית יחד עם משימה שדורשת ריכוז. אבל חשוב לדעת שהניסיון לבצע מספר משימות בו זמנית מביא לתסכול ופוגע בביצועים בשתי המשימות. במקום לנסות לעשות הכל יחד, עדיף לחלק את היום ל׳משמרת בית׳ ו׳משמרת עבודה׳. בשביל זה צריך להבין מראש כמה זמן יש לך. ברגע שזה מוגדר, תבחרי לגשת אל משימות הריאליות, אלו שניתן לעמוד בהן ולחוות תחושת הצלחה. אל תשכחי שהפסקות הן דבר חשוב. גם אם את לא מעשנת, קחי לך הפסקה אחת ארוכה או מספר הפסקות קצרות במהלך העבודה ותחזרי לעבוד רעננה ומפוקסת יותר!
טיפ אחר, שאולי נראה סותר בהתחלה, הוא דווקא לשלב בין משימות הבית והעבודה. הכוונה לא לעשות את הדברים ביחד, אלא לסירוגין. למשל, אחרי עבודה ממושכת על המחשב, אפשר לקום ולזוז קצת תוך כדי תליית כביסה, נקיון בית או ביצוע סידורים מחוץ לבית. אלה שלוי אנטליס, יועצת מוטיבציה, מוסיפה כי "לפעמים האיזון בין תחומי הבית והעבודה, נמצא דווקא בשילוב התחומים ולא בהפרדה". אותנו זה ממש הפתיע! "הידיעה מתי להגמיש ולשלב, ומתי להפריד בקשיחות, משתנה בהתאם למציאות ולהעדפות ונטיות אישיות. חלק ממה שאני עושה בתהליכי הייעוץ שלי ובאפקטיבייז, התוכנית שפיתחתי להנעה בהנאה, זה להבין מתי נכון לך לשלב ומתי להפריד." רוצה לדעת מה הדפוסים האישיים שלך? אלה מעניקה לחברות קהילה שיחות ייעוץ במחיר מיוחד.
טיפ 4: נסחי רשימת משימות יומית
הרבה מכירות ועובדות עם To Do List. אלה שלוי אנטליס ממליצה לשנות את התפיסה ולעבוד עם Can Do List. אל רשימת ה- Can Do ייכנסו משימות ריאליות, שניתן להספיק היום ובישיבה רציפה אחת. למרות הפיתוי הגדול, לא מומלץ להעמיס מספר גדול מידי של משימות, או משימות מורכבות, ברשימה אחת. העיקרון הכי חשוב הוא ריאליות. כדי לשמור עליו, הצעד הראשון לאחר ניסוח הרשימה יהיה לזהות איזה דברים יבוצעו היום, וזה ממש בסדר. על ידי איתור חוסר הריאליות על ההתחלה, לא רק שתמנעי מעצמך חוויית אכזבה וכישלון מיותרת, אלא גם תמקסמי את חוויית ההצלחה שלך לאורך היום.
טיפ הרשימה היומית עלה גם מהדברים של המון עצמאיות בקהילה. לכל אחת יש אדפטציה והתאמה משלה. הדבר האחיד לכולן – שמירת הרשימה היומית נגישה, ברורה לקריאה ולעדכן אותה תוך כדי העשייה. איפה אפשר לשים אותה? אפשר לכתוב במחברת ייעודית לרשימות משימות (וכך תוכלי לעקוב אחרי הביצועים שלך לאורך זמן). אם את מעדיפה טכנולוגיה, אנחנו מאוד אוהבות לעבוד עם Google Keep לניהול עומס המשימות והחיים.
טיפ 5: הציבי גבולות ברורים (אבל גמישים)
שינויים ובלת״מים הם חלק מהחיים, במיוחד כשאת חולקת מרחב עם כל בני המשפחה רוב (או כל) היום. במיוחד במצבים הללו ההפרדה בין הבית והעבודה חשובה, והגדרת משימות ויעדים קריטית. אבל (!!!) בלי גמישות כל המגדל קורס. כששאלנו בקהילה, הרבה עצמאיות שיתפו שעבודה עם שיטת הקוביות עוזרת להן.
אלה, מומחית הבית שלנו, מציעה לשכלל את השיטה, ולהכניס קצת גמישות, שמאפשרת התאמה להתרחשויות היום. הכניסי את העשייה היומית לקוביות מוגדרות, אותן אפשר להזיז ולשנות לאורך היום בהתאם למציאות שמסביבך.
גבול נוסף שחשוב לקבוע, הוא בזמינות והנגישות שלך לבני ובנות הבית. בהנחה שיש לך משרד ביתי נפרד, סגירת הדלת ותליית שלט "אין כניסה" תעשה את העבודה. במידה ואין לך חדר נפרד לעבודה, מומלץ להשקיע בזוג אוזניות טובות ואוטמות רעשים. אלו מהוות סמן חיצוני לסביבה, ומעבר לכך שעוזרות לך להתרכז, הן עוזרות להציב גבול ברור לאחרים ומונעות הסחות דעת. שוב, חשוב לתאם ציפיות עם הסביבה ולהגדיר כלל בבית: כשהאוזניות על הראש, את לא זמינה. התמקמי בפינה שנוחה לך בבית (עדיף עם הגב להכל, במרפסת או בגינה) והתרכזי בעבודה, עם מוסיקה נעימה באוזניים. אנחנו כמובן ממליצות על הפלייליסט של הקהילה.
טיפ 6: מקסמי את שעות היממה
במידה ואת חולקת את החיים והבית עם בן/בת זוג, שתפו פעולה כצוות – אם תעבדו במשמרות, תוכלו להוציא יותר מהיום של שניכם. חלקו את זמני העבודה לאורך כל שעות הערות, ושימו לב ששניכם מקבלים זמן מספק. כשמסתכלים על זה ככה, יש לכם 48 שעות ביממה! אנחנו ממליצות להשתמש ביומני גוגל משותפים, שיאפשרו העברת מידע ותיאום ללא תקלות.
אנחנו יודעות שקשה להאמין, אבל תתפלאי כמה תוכלי להספיק ב-5 שעות עבודה מרוכזות ורציפות. כדי להצליח לשמור על אפקטיביות בהתנהלות לפי משמרות, חשוב להקצות זמן לפנאי, מנוחה והיטענות. בכתבה הזו תמצאי טיפים וכלים שישמרו עליך מפני לחץ ושחיקה.
טיפ 7: חגגי את ההצלחות הקטנות
"פעמים רבות יש לנו נטייה להדגיש את מה שרע ולשכוח את מה שטוב" אומרת אלה שלוי אנטליס, מומחית בתחום המחויבות והמוטיבציה "כדי לתקן את ההטיה הזו, אנו זקוקות לחמלה עצמית". דרך אחת להגביר את המיקוד בחיובי היא למצוא את נקודות ההצלחה הקטנות בכל תחום בחיים, ולציין אותן בפני עצמך. את יכולה גם לתת "כיף" למי שלידך כדי להעצים את האפקט.
העלית את הפוסט שתכננת? הצלחה! 🥳
סגרת עסקה? הצלחה! 🥳
הילדה כיבתה את המסך בלי מריבה? הצלחה! 🥳
הבית מסודר? הצלחה! 🥳
כשתצייני בפני עצמך את כל ההצלחות של היום, תלכי לישון עם תחושת מסוגלות גבוהה שתלווה אותך גם ליום הבא. זכרי, יש הבדל בין חמלה עצמית לבין ויתור על העצמי.
חמלה עצמית היא נקיטת עמדה אוהבת כלפי העצמי, מול חוויה של כישלון. "אין הכוונה לוותר לעצמך ולא לנסות, אלא להבין שעשית את המקסימום שלך. וזה כל מה שאת יכולה לבקש מעצמך בסופו של דבר" מוסיפה אלה. "יש לנו נטייה להיות הבוסיות הכי קשוחות. תנסי לחשוב איך היית רוצה שהמנהלת שלך תתייחס אליך לו היית שכירה? תתייחסי לעצמך בהתאם."
אלו היו הטיפים שלנו לעבודה אפקטיבית מהבית
עבודה מהבית יכולה להיות נוחה, נעימה ואפילו חסכונית. עם זאת, יש לה גם עלויות וחסרונות. מחקרים מצאו שבאחוזי משרה גבוהים מ-70%, יש לה השפעות הרסניות ושליליות רבות. החל משחיקה מהירה, קשיי תקשורת וקבלת החלטות וכולל תחושת בדידות. אלו בעלות השפעות הרות גורל על הבריאות שלנו, בכל המובנים.
כדי להצליח לעבוד באפקטיביות מהבית, חשוב לפתח משמעת עצמית, יכולת התארגנות והצבת גבולות לעצמך ולבני הבית האחרים. חלקנו בוחרות בדרך חיים הזו מרצון, ועל חלקנו זה נכפה מאילוצי מציאות. בכל מקרה, אנו מקוות שיישום הטיפים שלנו לעבודה אפקטיבית מהבית יעזרו לך להגדיר סביבת עבודה נוחה ולהגביר אפקטיביות בניהול העסק והבית.
מאחלות לכולנו ימי עבודה פרודקטוביים ויצירתיים!
אהבת את הכתבה? מצאת בה ערך? נשמח שתספרי לנו לאיזה טיפ הכי התחברת. בנוסף, את יכולה לשתף אותה ברשתות החברתיות בקלות, מאחד הכפתורים כאן למטה.
עריכה: נועה לארה מאיר
כתבות נוספות שאולי יעניינו אותך...
איך הכל התחיל
בפרק בפודקאסט חן בר-שי ואלה שלוי אנטליס פגשו את ענת שיינרמן, חברת הקהילה הראשונה. נזכרו וסיפרו איך הכל התחיל. בואי לשמוע איך נוצרה הקהילה בתחילת שנת 2013.
ואם לא בא לי? המעבר מדעיכה לזרימה
פינה של אלה שלוי אנטליס בפודקאסט של עצמאיות מהבטן: ביס של מוטיבציה. בפרק אלה על תחושת הדעיכה, מעגליות המוטיבציה והפיכת הירידה לתאוצה
5 מרכיבים לעיצוב מוצלח
ליאור קמחי, מעצבת גרפית, עוברת בוובינר המוקלט על 5 מרכיבים חשובים לבניית עיצוב מוצלח, העניקה טיפים למשתתפות ועשתה סדר בראש.