יפעת סיגן ברעם
מאמנת אישית, יועצת קריירה, מדריכת מאמנים
"קורות חיים לבעלת עסק עצמאית? מה פתאום? למי זה נדרש? מתי? ולמה?"
אם אלו המחשבות שעולות לך מול הנושא של הכנת קורות חיים לעצמך כבעלת עסק עצמאי- את צודקת. הרי על פניו, קורות החיים מקושרים אצלנו לעולם של השכירים, שנדרשים לשווק את עצמם מול ארגונים ומעסיקים בעת החיפוש אחרי התפקיד הבא.
אבל רק רגע, הרי גם אנחנו כעצמאיות נדרשות לשווק את עצמנו, ולא רק פעם אחת מול מעסיק אחד, אלא בכל פעם מחדש אל מול הלקוחות החדשים שפונים אלינו. ויותר מזה, חלקנו גם מעוניינות לעבוד עם ארגונים ונדרשות לספק מעין מסמך one pager שישווק אותנו ואת השירותים שלנו.
אז אולי בכל זאת יש טעם בהכנת קורות חיים כעצמאית? לפני שנענה על זה בואי נכיר כמה סגנונות של בעלות עסקים.
עצמאיות מכל מיני סוגים
יש אותך, שמאז ומתמיד ידעת שאת עצמאית מהנשמה (או מהבטן..).
יש אותך, שרק אחרי שנות עבודה ארוכות כשכירה יצאת לעצמאות, בין אם מבחירה במשהו חדש שהלהיב אותך או מתוך בריחה ממשהו שלא אהבת.
יש גם אותך, שמהרהרת כיום אם לסגור את העסק העצמאי ולחזור להיות שכירה.
ויש אותך, שמשתעשעת ברעיון של שילוב בין כמה עולמות במתכונת של גם וגם וגם.
הכל אפשרי- אין נכון ולא נכון, אין טוב ורע. יש רק את מה שעובד הכי טוב עבורך, ועבור הצורך שלך כיום. אותו צורך יכול להיות שהיה שונה לפני כמה שנים כשעוד לא היית נשואה, או לפני שהגיעו הילדים, והוא יכול להשתנות שוב בעוד כמה שנים כשהילדים יגדלו ויהיו יותר עצמאיים.
אחרי הכל, כנשים ובטח כנשות מקצוע, אנחנו מתפתחות, משתנות וכפועל יוצא גם משנות- בהתאם למה מתאים לנו באותה תקופת זמן, שלא בהכרח יהיה נכון עבורנו מחר.
לכן, מה שחשוב הוא להיות במודעות על מה שעובד עבורנו ונכון עבורנו בנקודת הזמן הזו. הבחירה היא שלנו ועלינו להיות במקום של בחירה במה שמקדם אותנו לאן שאנחנו רוצות.
ובמקום הזה נכנס גם קובץ קורות החיים שיש לו מגוון תועלות עבורנו. בואי נראה ביחד אילו.
למה אני צריכה קורות חיים?
ככלי לדיוק עסקי
- בחינת העשייה הנוכחית – קובץ קורות חיים משמש אותנו ככלי לבחינת העשייה שלנו, השירותים, המוצרים. הוא מאפשר לנו לעשות זום אין ולהתבונן על מה שנכון לנו לשחרר ולהוציא מסל השירותים והמוצרים שלנו, על מה שאנחנו רוצות להכניס ולהוסיף לסל הזה ועל מה שחשוב לנו לשמר ואף לחזק בעסק.
- יצירת חזון עסקי – כפועל יוצא מזה, הקובץ מאפשר לנו גם לעשות זום אאוט, להביט על עצמנו ועל העסק שלנו במבט-על שדרכו נוכל לייצר חזון עסקי חדש, לתכנן תכניות עסקיות עתידיות להרחבה או שינוי של השירותים והמוצרים בעסק ולמיקוד בקהלי הלקוחות שתואמים את החזון הזה.
- הרחבת הפרספקטיבה – אחת התועלות הגדולות של קורות החיים נוגעת לכך שהם מסייעים לנו פעמים רבות להרחיב את הפרספקטיבה על עצמנו בתור גם וגם- גם עצמאית בתחום אחד וגם עצמאית בתחום נוסף, או- גם עצמאית וגם שכירה. ומתוך הרחבת הפרספקטיבה הזו מתאפשר לו מרחב של בחירה עבורנו מול הזדמנויות שעל הפרק.
ככלי שיווקי
- מיתוג – כבעלות עסק עצמאי, ובטח אם העסק הוא אנחנו, עלינו להשקיע משאבים בשיווק העסק, המוצרים, השירותים, לשם ביסוס המותג שלנו. קורות החיים מאפשרים לנו לשקף איך נסיון העבר שלנו רלוונטי ותומך בעשייה הנוכחית שלנו בעסק. הקובץ גם מאפשר לנו להביא לידי ביטוי את הכישורים והיכולות שלנו, את ההצלחות וההישגים שלנו, את המוצרים והשירותים שלנו, ובעצם- עוזר לנו לשקף את המותג שיצרנו דרך אתר אינטרנט ייעודי, דרך פרופיל הלינקדאין שלנו, או דרך דף מידע שיווקי בעת פנייה לארגונים.
- אמיל"י– עוד היבט שיווקי של קורות החיים הוא מה שנקרא אמיל"י – "אני, מה יוצא לי". כלומר, הקובץ מבהיר ללקוחות: מי אני, איך הרקע שלי רלוונטי לצורך שלהם, מהו האקס פקטור שלי ומהו הערך המוסף שיוצא להם אם יבחרו בי ובשירותים שלי.
ככלי להעצמה אישית ומקצועית
- חיבור לעצמי – אחד הדברים שחוזרים על עצמם בכל מפגש להכנת קורות חיים הוא שהלקוחות משתפים אותי שהם יוצאים מהפגישה בתחושה של העצמה וריחוף.
ובאמת, קורות החיים הם כלי נהדר לחיבור מחודש ליכולות ולחוזקות שלנו שבאו לידי ביטוי דרך העשייה והנסיון שצברנו. הם כלי לזיהוי ההצלחות וההישגים שהשגנו שלעיתים אנחנו לוקחות כמובנים מאליהם, ובנוסף הם כלי להבהרת הערך המוסף שלנו, הדרך שעברנו והאתגרים שצלחנו כאמצעי להתמלא באומץ לעשייה.
הדבר נכון שבעתיים בתקופות של אתגר, קושי, משבר, אכזבה ואולי אף כשלון, בתקופות שאנחנו מתקשות לעיתים לראות את עצמנו בגדולתנו ואת העסק במלוא תפארתו.
- בחירה מחודשת – קובץ קורות החיים נושא בתוכו פוטנציאל להתאהב מחדש בעסק שלנו, בשירותים ובמוצרים שאנחנו משווקות, ולבחור בעסק שלנו מחדש.
יאללה, השתכנעתי, מה עכשיו?
אז אם השתכנעת בפוטנציאל שיש לקורות החיים עבורך כבעלת עסק, בואי נדבר על כמה כללים חשובים לכתיבה מנצחת של קורות חיים:
show, don’t tell
אין טעם לרשום "רשימת מכולת" של תכונות קלישאתיות כמו: אחראית, שמה לב לפרטים, מקפידה על איכות השירות, יצירתית, יזמת בנשמה. הן כהבטחות ריקות מתוכן.
במקום זה, שקפי את המיומנויות, היכולות והערך שאת מביאה איתך דרך דוגמאות מהעשייה שלך, סיפורי הצלחה, אתגרים שצלחת, נושאים שקידמת ויזמת, שיפורים שהטמעת, ההשלכות של העשייה שלך על העסק, על הלקוחות שלך.
מדדים ונתונים יבליטו את הערך שאת מביאה
מדדים שמראים תוצאות מוחשיות ישקפו את ההישגים שלך בצורה הכי טובה. הם יעזרו לקורא להבין את הערך שאת מביאה איתך ויבליטו אותך אל מול נותני שירותים אחרים בתחום העיסוק שלך.
ואם את פוזלת להשתלב (גם) כשכירה
- זכרי שעל קורות החיים למכור את הניסיון שלך, לא לסכם אותו. לכן אין צורך לפרט כל צעד וצעד בקריירה ואת כל תחומי האחריות שהיו לך.
- נסחי את קורות חיים באופן שמראה איך הניסיון שלך רלוונטי לדרישות המשרה שאליה את פונה, באופן שידגיש את היכולות, המיומנויות המקצועיות, המאפיינים האישיותיים והניסיון שצברת, כמו גם ההישגים וההצלחות שמאחוריך שהופכים אותך למתאימה למשרה.
- קורות החיים אינם קובץ גנרי, לכן הקפידי להתאים את קורות החיים לפי דרישות כל משרה, תוך שימוש במילות המפתח, ה- buzz words שמופיעים בתיאור התפקיד.
- ודאי שבין המיומנויות כלולות גם אלו שנדרשות בשוק העבודה הנוכחי, למשל: פתרון בעיות בדרכים יצירתיות, עמידה ביעדים, הסתגלות לשינויים תכופים, יכולת לימוד עצמית, אינטיליגנציה רגשית, שיתוף פעולה, עבודה בצוותים מבוזרים, זיקה אנליטית / טכנולוגית / עסקית, רתימת ממשקי עבודה, יכולת שכנוע.
- אפשרי למעסיק להיחשף למותג שהוא את במגוון הפלטפורמות שאת פעילה בהן. למשל, דרך הפניה לפרופיל הלינקדאין ולאתר העסק שלך בתוך קורות החיים.
יפעת סיגן ברעם
יפעת סיגן ברעם, מאמנת אישית מקצועית, יועצת קריירה ומדריכת מאמנים.
מלווה עובדים, מנהלים ומועמדים להגשים שינויים בצמתים מקצועיים.
בעלת ניסיון של מעל 20 שנים כמנהלת משאבי אנוש בסטארטאפים וארגוני הייטק גלובליים.
בעלת תואר שני בלימודי עבודה מאוניברסיטת תל אביב.
מאמינה בציטוט הנפלא - "when nothing is sure everything is possible" (Margaret Drabble)